Deu dies per Hèlsinki, Tallinn, Riga i Vilnius

El viatge d'aquest agost per Hèlsinki i les capitals de les tres repúbliques bàltiques no el vam tenir decidit fins pràcticament dues setmanes abans de realitzar-lo. Estàvem donant-li tombs amb tres o quatre destins més i també pensant si fer-ho pel nostre compte o organitzat per alguna agència. Finalment, després d'anar mirant per internet informació d'itineraris, llocs a visitar, comentaris de la gent, decidirem fer-ho al nostre aire.

L'idea inicial era visitar les tres capitals bàltiques començant per Tallinn o Vilnius, i anar cap al sud o cap al nord, en funció d'on anàvem primer, però vam veure que podiem aprofitar per visitar també Hèlsinki, estant tant a prop de Tallinn. Així, visitarem quatre païssos i les seves capitals respectives: Hèlsinki (Finlàndia), Tallinn (Estònia), Riga (Letònia) i Vilnius (Liutània)

Després de decidir les nits que havíem d'estar en cada ciutat, mirar els vols d'anada i tornada, la combinació més econòmica i la que ens anava millor també pel tema d'horaris, anarem primer a Hèlsinki i la tornada a Barcelona seria des de Vilnius. Anada: dilluns 19/08/2013 > BCN-HEL (VY8548) 12:15h - 17:15h (amb Vueling) | Tornada: dimecres 28/08/2013 > VNO-BCN (FR2743) 21:25h - 23:49h (amb Ryanair)

Planifiquem 2 nits a Hèlsinki, 2 més a Tallinn, 3 a Riga (per a fer una visita, un d'aquests dies, a la Vall del Gauja) i 2 més a Vilnius (fent una escapada d'un dia a Trakai). Així, tocà buscar seguidament els hotels.

ALLOTJAMENT

Per buscar els hotels, vam fer servir les pàgines de Booking i Atrapalo, i després de mirar les ubicacions, sempre a prop del centre, les opinions de la gent i que tingués wifi, vam triar els següents:

Hèlsinki | CITYKOTI-Downtown City Apartments |

Tenint en compte el nivell de vida del pais, enlloc d'hotel vam buscar un apartament per a poder sopar i esmorzar allà mateix, i poder preparar-nos quelcom de dinar, si ens venia de gust. Ubicat a uns 10 minuts de l'estació, són una sèrie d'apartaments que tenen repartits per diferents edificis de la zona. El que ens va tocar, va ser un del carrer Malmintaku número 32. L'edifici tenia els seus anys, i l'ascensor algun més. L'apartament, en si, era petit, però disposava de tot el que necessitaves quan a utensilis de cuina, planxa, rentadora, cuina de vitroceràmica, una tv petita, connexió a internet per wifi o cable...

A l'hora de fer la reserva, has d'indicar l'hora d'arribada, doncs la recepció només està oberta pel matí. En funció de l'hora, les claus s'han de recollir en la pròpia recepció, situada en el carrer Malmintaku número 38, en l'aerport o en l'estació central de trens. A nosaltres, per l'hora que arribavem, ens van indicar que havíem de recollir-les en la consigna de l'estació de trens. Allà, una vegada identificat, l'encarregat/da et dóna un sobre amb les claus i un paper amb indicacions per arribar a a l'apartament, des de l'estació.

Tallinn | Boutique Hotel Old Town Maestro's |

Situat en un edifici d'estil gòtic que data del segle XV, que van anar passant de generació en generació a comerciants, ferrers i regidors. L'hotel, renovat el 2002, disposa de 23 habitacions. Situat en plè centre històric, a pocs metres de la plaça de l'Ajuntament, es fàcil d'arribar a uns 20 minuts de la terminal de ferry (d'on veniem nosaltres). La recepció es troba en la segona planta, i l'habitació és molt àmplia, així com els serveis. L'únic però és l'esmorzar que és bastant pobre i poc variat. També disposa d'un minibar que no vam utilitzar.

Riga | Hotel Centra |

Situat en el centre històric de Riga, a uns 5 minuts de la plaça de l'Ajuntament, i a 10 minuts de l'estació central d'autobusos. És un hotel modern, amb només 27 habitacions i ben equipat i espaiós. Tenia minibar i una botella d'aigua de cortesia per persona, que cada dia te la ficaven, sense cap mena de cost addicional. L'esmorzar era bastant complet, i l'única cosa negativa que teniem era que l'hotel a l'estar envoltat de bars, pubs i restaurants, l'animació del carrer es sentia força des de l'habitació que teniem. Però, a l'estar cansats aquests dies, gairebé no ho notaves.

Vilnius | Amberton |

L'últim hotel del viatge estava al costat mateix de la Catedral de Vilnius. L'habitació que ens tocà era àmplia, i era una mena d'estudi, sota teulada. Els serveis també eran àmplis, però no disposava de cortina de bany i hi havia molt espai desaprofitat. Té un restaurant francès, i era on es servia l'esmorzar, variat i el més complet dels llocs que vam estar. Per la seva ubicació, està més allunyat de l'estació d'autobusos i tren (a gairebé 20-25m), i caminant es podia fer una mica pesat.

TRASLLATS

Els trasllats principals, de capital a capital, els vam contractar anticipadament per internet, per tal de no tenir problemes posteriors, de trobar lloc, encara que després com vam comprovar, no els haguessim tingut, comprant els bitllets allà mateix.

De l'aeroport de Hèlsinki al centre

19/08/2013 | Apart del taxi, hi ha diversos serveis d'autobusos. Només sortir de la terminal hi ha el Finnair City Bus, que realitza poques parades intermitges i que finalitza el seu recorregut en l'estació central de trens. Un altre opció és l'autobus urbà, que és el que agafem nosaltres: El número 615 uneix l'aeroport amb el centre en uns 45m (en funció del tràfic) i realitza nombrosses parades, sent la última, de nou, l'estació central de trens. El seu preu era de 4,50€, més econòmic que el Finnair.

De Hèlsinki a Tallinn

21/08/2013 14:00h (2h de trajecte) | Vam agafar un ferry de la companyia Linda Line Express, que agafem després de mirar preus en el portal de ferrys aferry i vàries pàgines de companyies. El preu és el més econòmic que trobem (26,10€ butaca turista + 2,00€ de recàrrec extra) i en dues hores fas el trajecte.

De Hèlsinki, es surt des de la terminal Makasiini, al port sud, que es troba a pocs metres de la Plaça del Mercat. La terminal disposa de consigna per deixar l'equipatge i de punts de venda, per si no s'ha comprat el bitllet anteriorment. S'arriba a Tallinn, en la terminal Linnahalli, a 5-10 minuts de la Torre Margarita la Grossa, una de les entrades al centre històric de la ciutat estònia.

De Tallinn a Riga

23/08/2013 10:00h (4,30h de trajecte) | Els altres tasllats entre les capitals bàltiques el vam fer en autocar, i amb la mateixa companyia: Lux Express. La companyia té diferentes categories de vehicles i la més econòmica és la Simple Express, amb autobusos que no tenen wifi ni cafè/té calent a bord. Amb la compra online, ja tens butaca assignada. El preu per passatge era de 14,00€ i sortia de l'Estació Central de Tallinn, en el carrer Lastekodu número 46, a uns 25 minuts de l'hotel, i s'arribava a la Terminal de Riga, situada en el carrer Pragas número 1, a només 10-15 minuts de l'hotel Centra.

De Riga a Vilnius

26/08/2013 08:30h (4h de trajecte) | Sortint de la mateixa estació de Riga, s'arriba a Vilnius, a l'Estació Central situada en el carrer Sodu número 22, que es troba al costat de l'Estació Central de Trens, i una mica més allunyat del centre històric que Riga. El preu ens va sortir per 12,00€.

Del centre a l'aeroport de Vilnius

28/08/2013 | A les afores de l'Estació Central d'autobusos, hi ha l'inici de la línia 1 que et deixa a la terminal de l'aeroport, en poc temps, sent una de les parades intermitges l'IKEA de Vilnius (preu 3,5LT).

LES EXCURSIONS

A Sigulda des de Riga

Amb transport públic es pot arribar a Sigulda per autocar o tren. Nosaltres vam agafar el tren, i els horaris es poden veure en la web de la companyia de trens Latvijas dzelzceļš. L'estació de tren es troba al costat de l'Estació Central d'Autobusos i del Mercat Central. Comprant bitllet d'anada i tornada, sortia a 1,652Ls i 1,57Ls. Aproximadament es tarda una mica més d'una hora en fer el trajecte.

A Trakai des de Vilnius

Des de l'Estació Central d'Autobusos, en surten amb una freqüència alta durant tot el dia (hi ha vàries línies). A l'anada, ens costà 4,40LT, parant en molts llocs i en diferents poblets (al voltant d'una hora), i a la tornada, amb un autobus més directe, ens costà 6,10LT.

LA MONEDA

Mentre que a Finlàndia i Estònia, tenen com a moneda oficial l'Euro (€), tant a Letònia com a Lituània, encara funcionem amb una moneda nacional: a Letònia tenen el lats (lati en plural, sent la seva abreviatura Ls) i a Lituània la litas (en plural litai o litų, i abreviatura de la moneda és Lt). Entre que gairebé a tot arreu pots pagar amb tarjeta de crèdit, vam canviar el mínim per passar aquests dies abans del viatge, i no ens va caldre fer canvi de divisa en Riga o Vilnius.

El nivell de vida és molt alt a Finlàndia i a mida que vas baixant, de nord a sud, pels altres païssos, va baixant i els preus són més econòmics.

LA RUTA

Dia 1 | 19/08/2013 | Barcelona-Hèlsinki

Un cop arribats a Hèlsinki, després de 4 hores en avió, el primer que fem és buscar els apartaments i comprar el menjar i begudes dels dos propers dies. Fet això, i un cop situats, passegem una estona pels voltants, per la zona de Parlament.

Dia 2 | 20/08/2013 | Hèlsinki-Suomenlinna-Hèlsinki

Dels apartaments a la Plaça del Mercat hi ha uns 20-25 minuts ben bons caminant. Des d'aquí surten els vaixells que porten a Suomenlinna, una fortalesa del segle XVIII declarada Patrimoni de la Humanitat, construïda sobre unes petites illes a només 20 minuts de Hèlsinki (el bitllet d'anada i tornada costa 5€). D'illa a illa hi ha uns ponts, podent passejar tranquilament per cada una d'elles, encara que hi ha alguna zona limitada, com en l'illa de Pikku Mustasaari que allotja una acadèmia naval. Apart de la fortalesa, tenim museus, restaurants i cafeteries, així com parcs, platjes i espais naturals.

Després de dinar, tornem a Hèlsinki on realitzem una caminata a peu, durant tota la tarda, que ens portarà pel seu centre històric fins al mateix Estadi Olímpic.

Dia 3 | 21/08/2013 | Hèlsinki-Tallinn

Matí que prenem amb molta calma on després de fer el check-out i deixar les maletes a la recepció dels apartaments, ens arribem a l'església de Temppeliaukio, més coneguda com l'església de les pedres, a pocs minuts d'on ens havíem allotjat. Tornem enrere, a recollir les maletes, i xino-xano ens anem cap a la Plaça del Senat, on ens seiem una estona, fent temps per agafar el ferry. Un cop s'apropa l'hora, anem cap al moll, que es troba al costat de la Plaça del Mercat, i a l'hora prevista, embarquem cap a Tallinn.

El trajecte és molt tranquil, i un cop arribats al moll de Tallinn, ens dirigim cap al centre històric de Tallinn, per a buscar l'hotel, deixar les maletes, i fer un primer reconeixement de la que molts reconeixen com la perla del Bàltic.

Dia 4 | 22/08/2013 | Tallinn

El centre històric de Tallinn és molt petit, i com tenim temps, abans de fer un recorregut intens per ell, ens arribem primer al Parc i Palau de Kadriorg que es troba a uns 45-60 minuts ben bons del centre, molt més lluny del que esperavem. Allà realitzem una passejada pel seu parc i admirem el palau des de les afores.

Tornem al centre i la resta del dia ens ho passem caminant pels seus carrers, tant per la ciutat baixa com per la ciutat alta, situada en el pujol Toompea, des d'on hi ha diversos miradors de Tallinn.

Dia 5 | 23/08/2013 | Tallinn-Riga

L'autocar ens surt pel matí, i el primer que fem es anar cap a l'Estació Central. Uns 15 minuts abans, ja es pot pujar al transport, i segons l'horari previst arribem a la capital letona. De l'Estació de Riga anem cap a l'hotel, que es troba molt a prop, pel que no hem de caminar molt. Com vam fer el primer dia a Tallinn, dediquem la resta de la tarda a ubicar-nos pel seu centre històric, encara que abans, ens arribem al barri rus (Maskavas Forštate), situat al costat de l'Estació Central, on pugem a la terrassa de l'Acadèmia de les Ciències, un edifici típicament soviètic, des d'on tenim magnífiques vistes de Riga, i després ens passegem pel seu Mercat Central, que es troba en cinc antics hangars de zeppelins.

Dia 6 | 24/08/2013 | Riga-Sigulda-Riga

Pel matí ens anem en tren cap a Sigulda, en ple Parc Nacional del Gauja, el parc nacional més gran de Letònia que es troba al llarg de la vall del riu Gauja, del qual el parc pren el seu nom. Consultant dies abans, la web oficial de la ciutat, havíem vist que la companyia Impresso, ofereixen tours diversos per recòrrer part del Parc Nacional (a més de fer tours en la mateixa Riga i Jurmala, l'altra gran ciutat turística del pais) en uns cotxes elèctrics (com de golf) amb cabuda de fins a sis persones, fent el xòfer de guia. Mirant les distàncies que hi ha, l'idea es agafar el tour complet de 3 hores, que val 15LT, sense incloure el preu de les entrades als castells. A la mateixa estació de Sigulda, hi ha l'oficina de turisme, i des d'allà ens truquen a la companyia Impresso per tal que ens vinguin a buscar.

Al cap d'uns minuts, arriba el vehicle, i amb tres persones més, russes, fem el recorregut complet que ens porta a veure les Coves de Gutmana, el Castell Medieval de Turaida (3,5LT), el camí serpentí, les restes del castell medieval de Krimulda, la casa senyorial de Krimulda i el castell de Sigulda (1LT). El xòfer que ens fa de guia, ens anava explicant en rus i anglès tot el que anàvem veient. En el castell de Turaida, et deixen una hora per a fer la visita, i és l'únic però de l'excursió. A més de castell, també és museu, i al seu voltant també hi ha jardins i un museu a l'aire lliure, que amb tranquilitat, passaries més temps.

Després de dinar en Mr. Biskvits, una granja-pastisseria on fan uns creps molt bons i barats, tornem a Riga, per seguir coneixent el seu centre històric.

Dia 7 | 25/08/2013 | Riga

Fa un segle, Riga, igual que altres ciutats europees, va ser arrossegat per un estil de l'arquitectura i la vida inspirada en un anhel de llibertat creativa i l'opulència audaç: l'Art Nouveau. A Riga, podem trobar més de 800 edificis d'aquest estil i podem trobar exemples en gran part del seu centre històric, però les millors obres i més representatives es troben al voltant dels carrers Elizabetes i Alberta, molt d'elles dissenyades per l'arquitecte Mikhail Eisenstein. Així, dediquem tot el matí a visitar aquests llocs, com també el Museu d'Art Nouveau.

Per la tarda, ens apropem a la vora del riu Daugava, on surten regularment vaixells pel riu. Agafem un passeig de 5LT que durant una hora ens portarà tranquilament, a veure la capital letona des del riu (si no és té temps, no recomano fer-lo. Les vistes són bastant normaletes).

Dia 8 | 26/08/2013 | Riga-Vilnius

Ultim trasllat, amb les maletes, que ens porta a Vilnius, després d'un altre trajecte tranquil amb autocar. Com sempre, a l'arribar i deixades les maletes, comencem a descobrir la ciutat. L'hotel el tenim situat al costat mateix de l'espectacular catedral blanca de Vilnius. Una petita sorpresa que trobem és el Museu de l'Ambre; és un petit museu gratuit que trobem per casualitat i que es interessant de veure, i descobrir com es fa i treu l'ambre, així com nombrosses peces realitzades amb aquest material.

Dia 9 | 27/08/2013 | Vilnius-Trakai-Vilnius

Dediquem gran part del dia en arribar-nos a Trakai, conegut pel seu majestuós castell, situat al mig d'un llac. Agafem l'autobús que ens deixa a l'estació de Trakai, i d'aquí es seguir recte el camí principal del poble. A mig camí, d'arribar al castell, es troba l'oficina de turisme, per si es vol més informació. El poble en si, té algunes coses a visitar, però que tampoc destaca massa.

Després de visitar el castell de l'illa (15LT), dinem en un dels nombrossos restaurants, de diversa qualitat, que es troben al voltant del llac. A la tornada cap a l'estació d'autobús, agafem un camí que circumda el llac, encara que fas una mica més de trajecte.

Arribats a Vilnius, seguim coneguent la capital lituana.

Dia 10 | 28/08/2013 | Vilnius-Barcelona

Últim dia de viatge i tenim gairebé tot el dia per conèixer els llocs que encara no hem vist de Vilnius. Primer ens arribem al Museu de la KGB; no és un museu de temàtica agradable, però pels interessats en la història val la pena veure-ho, amb les ocupacions nazis i soviètiques que va sofrir el pais, així com la resistència dels seus ciutadans. Es troba en les antigues dependències de la KGB, quan el pais estava ocupat pels soviètics, podent veure també les cel·les de presó i tortura de l'època, així com la sala d'execució.

Tornem cap al centre i pugem a la torre de Gediminas, situada en un turó homònim, que domina la ciutat de Vilnius, i que era part d'un castell ja dasaperegut. Després de dinar i passejar més pels voltants, es l'hora de buscar les maletes i anar cap a l'aeroport, per tornar a casa...

Entrades relacionades

Finlàndia - Hèlsinki | La fortalesa de Suomenlinna-Sveaborg

Estònia - Tallinn. La Ciutat Baixa (Vanalinn) | Tallinn. La Ciutat Alta (Toompea) | Més enllà del centre històric de Tallinn

Letònia - Riga. El casc antic (Vecriga) | Riga. El centre històric (Vesturiskais centrs) | Riga i el riu Daugava | Art Nouveau en Riga | El museu d'Art Nouveau de Riga | Sigulda, Turaida i Krimulda | El Museu-Reserva de Turaida

Lituània - Vilnius. El centre històric | Passejant més per Vilnius | Vilnius. El Museu de les Víctimes del Genocidi (o del KGB) | La Galeria-Museu d'ambre de Vilnius | Història i el centre urbà de Trakai | Trakai. El castell de l'illa

* Pels quatre païssos, el fus horari és UTC+2 (una hora més que en l'Europa Occidental)

2 comentaris :

1. Estava apunt de reservar aquest viatges amb una agència, però ho expliqueu tot tant be que m'he animat a anar-hi sola. Moltes gràcies.

1. Nosaltres vam estar mirant primer també de fer-ho per agència, però mirant blocs, i amb paciència mirant horaris i els trasllats ens vam animar, i la cosa ens va anar molt bé. Espero que ho gaudeixis. Bon viatge.

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.